Thursday 11 December 2014

Pad Thai Sup

Hari ni kak ida nak bagi resepi mee sup dari thailand...makanan ni akak makan masa akak holiday di Bangkok...simple mudah cepat dan sedap...nak tunjuk gak gambar pergi holiday kat Bangkok bkn apa saja nk mengesahkn akak ni ada pergi Bangkok...kang kata kak ida ni kelentong pulakk hehehe..tk pergi bangkok kata pergi pastu copy paste resepi org...sorry yer akak bkn mcm tu ok..akak punya prinsip pergi mana2 rasa sedap masakan org akak akan cuba buat kat rumah klau jd baru bg kat org resepi tu..eeee berlagak btul ko dak ida..ok dah udah udah jgn nk melalut lg kita terus ke arena resepi...

Bahan2 Sup:-
**************
Bawang puteh
Udang kering 
Lada sulah 
Tumis bawang puteh yg dh di blend hingga kekuningan masukkan udang kering yg sudah di tumbuk @ di blend dan lada sulah dan letak air ,garam dan serbuk perasa..
Isi dlm sup
**********
Fish ball
Fish cake
Fucuk

Masukkan semua isi sup dlm kuah sup tad

Bahan B:-
**********
Soon direndam dan dicelur hinnga lembut dan tos kan..

Bahan c :-
*************
Togeh 
Kucai
Daun bawang
Bawang puteh di tumbuk halus dan goreng sampai kuning
Telur dadar di hancur2kan
Cili padi dihiris dan direndamkan bersama sos ikan
Limau nipis utk perah bila kita makan sup nanti..

Gambar atas ni adalah cili serbuk bersama udang kering..ini pun boleh letak kat mee sup bila kita makan..ini akaki beli kat Hatyai..kat pasaraya kita ada kot..











Ini masa di floating market bangkok..mmg luarbiasa peniaga2 berjualan di atas sampan yg kecil...beginilah caranya dia masak sup pad thai ni atas sampan yg kecil..




Inilah kenangan yg tk dpt dilupakan semasa di Bangkok...ok boleh cuba resepi tadi yer..mudah cepat dan sedap..bawah ni akak bagi video bahan2 mee sup ni yer..




No comments:

Post a Comment